Verkeerd bewegen?

Bij een hoop mensen leeft het idee dat wanneer zij verkeerd bewegen, zij allerlei klachten kunnen krijgen. Maar bestaat er wel zo iets als ‘verkeerd bewegen’?

Verkeerd bewegen bestaat eigenlijk niet

Als het lichaam een beweging kan maken, dan kan hij deze maken. Dan is die beweging dus niet verkeerd. Een rug kan bijvoorbeeld krommen dus waarom zou de rug krommen een ‘verkeerde beweging’ zijn? Nee. Verkeerd bewegen bestaat niet. Het lichaam is gemaakt om te bewegen en als jij dat van je lichaam vraagt, dan voorkom je juist klachten en problemen.

Verkeerd bewegen rug

Betere omschrijvingen voor ‘verkeerd bewegen’

Verkeerd bewegen bestaat dus niet, maar wat wel bestaat is te weinig bewegen, eenzijdig bewegen, onverantwoord bewegen, verkeerd belasten en onvoorzichtig bewegen. En dit zijn dan ook de veroorzakers van vele klachten. Iets oppakken met een kromme rug hoeft bijvoorbeeld geen probleem te zijn. Mits de belasting maar niet te zwaar is en de beweging niet te snel.

Als je iets met een kromme rug pakt, kun je minder goed je rompstijfheid inzetten en daardoor kun je minder kracht zetten. In deze houding kunnen je  spieren minder zwaar belast worden en is de kans groter dat je afhankelijk bent van de kleinere spieren om je ruggengraat. Als je rustig beweegt, hoeft dat geen probleem te zijn omdat je lichaam de kans krijgt om zijn grenzen aan te geven. Maar ruk jij op dat moment in één keer een veel te hoog gewicht omhoog, dan is de kans op een rugblessure erg hoog.

verkeerd bewegen houding

Verkeerd bewegen of verkeerde werkhouding?

Andere klachten komen juist voor door een gebrek aan bewegen en niet aan verkeerd bewegen. Denk bijvoorbeeld aan schouderklachten. De meeste mensen met een zittend beroep letten niet op hun houding waardoor de voorkant van het lichaam vaak meer onder spanning staat door onbewust voorover gebogen zitten en de achterkant nauwelijks spanning heeft en dus ook niet de mogelijkheid krijgt kracht te ontwikkelen.

Beweeg je daarbij ook nog eens nauwelijks dan is het wachten op schouderklachten, omdat het geheel niet goed doorbloed wordt en afvalstoffen niet afgevoerd kunnen worden. Met een beetje pech trek je ook nog eens onbewust je schouders omhoog en zit je heel de dag zo. Op deze manier ‘verkort’ je de spieren aan de bovenzijde van je rug en je nek doordat deze de ganse dag onder spanning staat. Je leert je zenuwstelsel op deze manier een nieuwe ‘normale’ houding aan die tegennatuurlijk is en die allerlei problemen met zich meebrengen.

Naast een verzwakte rompstijfheid, zijn ook verzwakte bilspieren de oorzaak van vele klachten, waaronder lage rugklachten. Deze klachten komen niet doordat je verkeerd bewogen hebt, maar doordat je te weinig bewogen hebt!

Wist je dat je lage rugklachten door lang en veel zitten gemakkelijk tegen kan gaan door elk uur even de benen te strekken? Ook elke dag een half uurtje wandelen doet al veel goede dingen omdat je bilspieren tijdens het stappen aan het werk gezet worden.

Tips om klachten te voorkomen

Verkeerd bewegen bestaat dus niet. Maar wel ondoordacht, onvoorzichtig en te weinig bewegen. En daar gaat het dus fout. Hoe kun je klachten nu voorkomen? Fitbewust geeft je een aantal tips:

1: Train met een volledige bewegingsuitslag (full range of motion)

Dit gaat vaak mis bij mensen. Vooral bij het squatten en de benchpress hebben mensen de neiging niet volledig te bewegen. Bij de benchpress laten ze de stang niet helemaal naar beneden zakken en daardoor zet men niet alle spiervezels van de borstspieren in. Bij de squat komen de meeste mensen niet verder dan een halve squat (kniebuiging) en sommigen zelfs niet verder dan een kwart. Als je niet volledig beweegt train je ook je spieren en mobiliteit niet optimaal, en dat kan problemen geven in de toekomst. Squatten is het Engelse woord voor ‘hurken’. Nu weet je meteen hoe je beter kunt squatten in de toekomst.

Squat uitleg

2: Beweeg rustig bij riskante oefeningen

Ga je flink zwaar in een bepaalde oefening of is deze oefening nog relatief nieuw voor je? Houd het tempo dan beheerst. Ga niet gelijk explosief bewegen! Blessures komen altijd van snelle bewegingen en nooit van langzame rustige bewegingen. Daarom zijn sporten met snelle dynamische bewegingen zoals balsporten meer blessure gevoelig. Je kan pas veilig explosief bewegen, wanneer je de beweging rustig 100 procent gecontroleerd kan uitvoeren. Hoe sneller je beweegt, hoe meer dit namelijk ten koste gaat van je techniek.

3: Beweeg bewust!

Sporten en fitness is niet je verstand op nul zetten! Je moet je heel bewust zijn waar je precies mee bezig bent! Welk deel van je lichaam ben je aan het trainen? Blijft je techniek puur? Beweeg je zo volledig mogelijk? Hier kan een fitness-buddy of nog beter, een Personal Trainer, je mee helpen.

ego loslaten

4: Zet je ego aan de kant!

Zware gewichten torsen staat heel stoer en het voelt lekker om te vertellen hoeveel kilo’s je kan sjouwen, maar als je te zwaar traint, is de kans groot dat je gaat compenseren en de oefening niet meer zuiver uitvoert. De kans is groot dat je dan gaat compenseren met spieren die niet uitgerust zijn voor deze taak en dat kan weer leiden tot blessures. Blijf dus scherp op je techniek letten en verzwaar pas wanneer je techniek optimaal onder controle is.

Als je deze tips in je achterhoofd houdt, zul je de kans op blessures en klachten flink verkleinen. Ook bij zogenaamde ‘verkeerde’ bewegingen.

Wil je verantwoord trainen zonder blessures of juist weer verantwoord gaan bewegen na een blessure? FitBewust Personal Coaching kan je hier mee helpen. Vraag gerust een gratis intake aan!

Vertel je vrienden over FitBewust via:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.