Verkeerd bewegen?

Bij een hoop mensen leeft het idee dat wanneer zij verkeerd bewegen, zij allerlei klachten kunnen krijgen. Maar bestaat er wel zo iets als ‘verkeerd bewegen’?

Als het lichaam een beweging kan maken, dan kan hij deze maken. Dan is die beweging dus niet verkeerd. Een rug kan bijvoorbeeld krommen dus waarom zou de rug krommen een ‘verkeerde beweging’ zijn? Nee. Verkeerd bewegen bestaat niet. Het lichaam is gemaakt om te bewegen en als jij dat van je lichaam vraagt, dan voorkom je juist klachten en problemen.

Rugpijn

Wat wel bestaat is te weinig bewegen, eenzijdig bewegen, onverantwoord bewegen, verkeerd belasten en onvoorzichtig bewegen. En dit zijn dan ook de veroorzakers van vele klachten. Iets oppakken met een kromme rug hoeft bijvoorbeeld geen probleem te zijn. Mits de belasting maar niet te zwaar is en de beweging niet te snel. Als je iets met een kromme rug pakt, kun je minder goed je core aanspannen – je spiercorset van buikspieren en de grote lage rugspier lattissimus dorsi – en daardoor kun je minder kracht zetten. In deze houding ben je vooral afhankelijk van je smalle rugspier die langs je ruggengraat loopt en de spiertjes rondom de wervels. Deze spieren kunnen minder zwaar belast worden. Ga je dan dus te zwaar dan zal je spier dat niet trekken (letterlijk). Als je rustig beweegt, hoeft dat geen probleem te zijn omdat je lichaam de kans krijgt om zijn grenzen aan te geven. Maar ruk jij in één keer een veel te hoog gewicht omhoog met spieren die dat helemaal niet aankunnen, dan schiet het inderdaad in je rug.

slechte houding

Andere klachten komen juist voor door een gebrek aan bewegen en niet aan verkeerd bewegen. Denk bijvoorbeeld aan schouderklachten. De meeste mensen met een zittend beroep letten niet op hun houding waardoor de voorkant van het lichaam vaak meer onder spanning staat door onbewust voorover gebogen zitten en de achterkant nauwelijks spanning heeft en dus ook niet de mogelijkheid krijgt kracht te ontwikkelen. Beweeg je daarbij ook nog eens nauwelijks dan is het wachten op schouderklachten. Met een beetje pech trek je ook nog eens onbewust je schouders omhoog en zit je heel de dag zo. Op deze manier ‘verkort’ je de bovenkant van je rugspieren doordat deze de ganse dag onder spanning staat, wat ook allerlei problemen met zich meeneemt.

Ook een verzwakte core is de oorzaak van vele klachten, en deze klachten komen niet doordat jij verkeerd bewogen hebt, maar doordat je te weinig bewogen hebt! Verkeerd bewegen bestaat dus niet. Maar wel ondoordacht en onvoorzichtig bewegen. En daar gaat het dus fout. Hoe kun je klachten nu voorkomen? Fitbewust geeft je een aantal tips:

1: Train met een volledige bewegingsuitslag (full range of motion)

Dit gaat vaak mis bij mensen. Vooral bij de chest press hebben mensen de neiging niet de stang helemaal naar beneden te laten zakken en daardoor zet men niet alle spiervezels van de borstspieren in. Een ander voorbeeld is de squat waarbij de meeste mensen niet verder komen dan een halve squat en sommigen zelfs niet verder dan een kwart. Als je niet volledig beweegt train je ook je spieren en mobiliteit niet optimaal, en dat kan problemen geven in de toekomst.

Squat uitleg

2: Beweeg rustig bij riskante oefeningen

Ga je flink zwaar in een bepaalde oefening of is deze oefening nog relatief nieuw voor je? Houd het tempo dan beheerst. Ga niet gelijk explosief bewegen! Blessures komen altijd van snelle bewegingen en nooit van langzame rustige bewegingen. Daarom zijn sporten met snelle dynamische bewegingen zoals balsporten meer blessure gevoelig.

3: Beweeg bewust!

Sporten en fitness is niet je verstand op nul zetten! Je moet je heel bewust zijn waar je precies mee bezig bent! Welk deel van je lichaam ben je aan het trainen? Blijft je techniek puur? Beweeg je zo volledig mogelijk? Hier kan een fitness-buddy of nog beter, een Personal Trainer, je mee helpen.

ego loslaten

4: Zet je ego aan de kant!

Zware gewichten torsen staat heel stoer en het voelt lekker om te vertellen hoeveel kilo’s je kan verstouwen, maar als je te zwaar traint, is de kans groot dat je gaat compenseren met andere spieren en dat je niet hetgeen traint wat je eigenlijk WIL trainen. Dus blijf nogmaals scherp op je techniek en verhoog pas wanneer je techniek optimaal onder controle is.

Als je deze tips in je achterhoofd houdt, zul je de kans op blessures en klachten flink verkleinen. Ook bij zogenaamde ‘verkeerde’ bewegingen.

Wil je verantwoord trainen zonder blessures of juist weer verantwoord gaan bewegen na een blessure? FitBewust kan je hier mee helpen.

[cscf-contact-form]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *