Magnesium: wanneer suppleren?

Magnesium is een ontzettend belangrijk mineraal waar je snel een tekort aan kan hebben. Magnesium is belangrijk voor de vorming van je botten en spieren. Het speelt ook een rol bij de overdracht van zenuwprikkels en een goede werking van de spieren.

magnesium

Magnesiumtekort

Heb je vaak spierkrampen of trillende oogleden? Dan kan het zijn dat je een tekort hebt. Een magnesiumtekort kun je op verschillende manieren aanpakken. Onder andere door suppletie. Als je dit doet, raad ik je magnesium-citraat of -tauraat aan. Al dan niet gecombineerd met zink voor een betere opname.

Magnesium in voeding

Wil je je magnesiumvoorraad liever aanvullen zonder supplementen, dan zijn de volgende voedingsmiddelen belangrijk voor je:
Spinazie
Pinda’s en noten
Volkoren pasta
Peulvruchten (vooral linzen en kikkererwten)
Zilvervliesrijst
Pure Chocolade
Avocado’s
Bananen
Zeewier
Vis
Broccoli

magnesium voeding

Stress vreet magnesium

Stress is een magnesiumvreter en het kan zijn dat je alsnog een tekort hebt, ondanks dat je voldoende magnesiumrijke producten eet. In dat geval raad ik je magnesiumsupplementen aan… en ontstressen natuurlijk!

Magnesiumbehoefte per dag

Richtlijnen qua dagelijkse behoefte aan magnesium kun je vinden op de website van het voedingscentrum. Daar staan richtlijnen voor verschillende leeftijden.

Als je veel stress hebt (dit kan ook fysiek zijn door sporten), dan bestaat er de kans dat je meer magnesium nodig hebt. Zelf kijk ik naar de symptomen van een mogelijk magnesium tekort en naar hoe mijn leven op dat moment er uit ziet.: Leef ik momenteel stressvol en heb ik krampende spieren en trillende oogleden? Hoewel krampende spieren ook kunnen voortkomen uit overbelaste spieren omdat andere spieren minder goed werken. Zoals overbelaste hamstrings die het werk van de gluteus maximus overnemen. In dat geval moeten de zwakkere spieren gewoon beter ontwikkeld worden. Hoe dan ook. In die gevallen kan magnesiumsuppletie zeker helpen.

Magnesiumsuppletie: hoeveel?

Hoeveel magnesiumsuppletie je moet nemen hangt eigenlijk af van de kwaliteit van de magnesium die je neemt. Neem eerst tot de maximale dosering die op het potje wordt aangeraden en kijk wat er gebeurt. Verdwijnen je klachten of niet? Een beetje meer dan het maximum, kan meestal geen kwaad, maar blijf wel in godsnaam je gezond verstand gebruiken. Ga niet een halve pot in 1x naar binnen zitten werken. Een magnesium overdosis herken je aan buikloop, dus als je spontaan aan de race gaat, weet je dat je teveel genomen hebt.

Magnesium voor kinderen

Kinderen moeten gewoon gezond en volledig gevoed worden met eten en drinken en niet met supplementen. En die verantwoordelijkheid ligt bij de ouders/opvoeders. Al is het alleen al om het innemen van pillen niet als ‘te gewoon’ te laten zijn voor kids. Anders grijpen ze als volwassenen ook bij het minste of geringste naar een pilletje.

Hulp nodig bij voeding en/of training? Vraag je gratis intake gesprek aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *