Buikvet verbranden? Succes!

Deze blog-tekst gaan een heleboel mensen niet leuk vinden. Ik ga je namelijk iets vertellen wat je liever niet hoort. Zoals sommigen van jullie al weten werk ik als instructeur bij Enjoy Fit in Naarden, geef ik groepsles op diverse sportscholen en run ik mijn eigen Personal Coaching bedrijf: FitBewust. Eén van de meest opgegeven redenen om aan lichaamsbeweging te doen is omdat men van haar of zijn buik af wil.

Buikspieren trainen

Er wordt dan ook altijd enthousiast gereageerd op de buikspieroefeningen want dat is goed! Die buik moet weg! Ik help dan onmiddellijk mijn klant uit deze droom en als jij nu ook zo denkt, dan geef ik jou nu dezelfde service. Buikvet verbranden is namelijk zo goed als onmogelijk. Of beter gezegd: lokaal vet verbranden – waar dan ook – is zo goed als ondoenlijk.

Je lichaam en voornamelijk je hormonen bepalen namelijk zelf welk vet waar en wanneer verbrand wordt. In de praktijk vallen mensen vaak als eerst af in hun gezicht en pas als laatste rond de buik en/of heupstreek. Als ik dit slechte nieuws breng, krijg ik vaak een geschrokken blik gevolgd door de vraag ‘wat moet ik dan?’. Het antwoord is simpel, maar moeilijk in de praktijk te brengen: consequent aan lichaamsbeweging doen (trainen) en je voedingspatroon aanpassen.

Vet wegbranden

Als je vet wil verbranden is het belangrijk om je grootste spiergroepen aan het werk te zetten. Je spieren zijn namelijk je vetverbranders, ook als je niks doet. Dus dat deze spieren goed ontwikkeld zijn is dus een essentiële bijdrage aan je vetverbranding. De grote spiergroepen zijn onder andere je benen, billen, buik, rug en borst. Twee tot drie keer per week deze spieren flink aan het werk zetten, betekent dat je in zijn geheel meer vet zal verbranden en dat is wat je wil.

Sommigen denken dat je om af te vallen juist cardio training moet doen, en hoewel cardiotraining – met name duurtraining – daar zeker voor werkt, heb je op de lange termijn meer aan krachttraining omdat je spieren ook passief vet verbranden. Daarnaast is de ‘afterburn’ van krachttraining veel langer dan die van cardiotraining. Denk aan zo’n 24 uur versus de 8 uur van cardio training. Houd hierbij wel in gedachte dat je dan wel echt je spieren aan het werk gezet moet hebben en dat je niet binnen je comfortzone blijft trainen. Als je denkt: ‘oh dit is lekker!’, zit je eigenlijk te licht.

calorieën verbranden

Het mooiste is een combinatie van kracht- en cardio-training, waarbij je cardiotraining in principe elke dag zou kunnen doen en krachttraining twee, het liefst drie, keer verspreid over de week. En heel belangrijk! Vergeet je voeding niet! Als je elke dag ongezonde voeding in je mond blijft proppen, niet ontbijt, geen groente eet, en vooral zoet en lekker naar binnen werkt, dan valt daar onmogelijk tegenop te trainen. Dus doe wat aan je voedingspatroon! Eet groente, vermijd (snelle) suikers, eet gevarieerd en drink genoeg water! Uiteraard komt er nog veel meer bij kijken, maar dat is materiaal voor een eventueel volgend blog.

Afslankpillen

Hoe zit het dan met al die wonderpilletjes en middelen die beloven je buikvet te verbranden? Leugens! Stuk voor stuk. De methode die ik boven omschrijf is niet populair. Het vereist namelijk discipline, hard werken, veel tijd en een levensstijlaanpassing. En dat willen mensen doorgaans niet opbrengen. Ze willen een middeltje dat je in 1x een droomlichaam geeft. Als dat werkelijk had bestaan, had ik zelf ook dit pilletje enthousiast dagelijks genomen en had ik dit blog niet hoeven schrijven.

One thought on “Buikvet verbranden? Succes!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *