Afvallen voor beginners

Ik ben in een kort door de bocht bui en dat soort momenten moeten uitgebuit worden als je een blog schrijft, dus bij deze: Vet verliezen – in de volksmond ook wel afvallen genoemd – is niet moeilijk! Het is zelfs in één zin uit te leggen. Ben je er klaar voor? Komt die!

Als je vet wil verliezen moet je stoppen met eten van rotzooi en in beweging komen.

Ongetwijfeld zal ik nu wat mensen tegen het zere been aanschoppen en zal ik voor sommigen nu te kort door de bocht zijn, maar er van uitgaande dat je geen medische aandoening hebt, is dit alles wat je moet doen om vetreserves te gaan verbranden…

Wil je een strakke bodybuilder worden, dan komt er natuurlijk veel meer bij kijken dan bovenstaande wijsheid, maar het moge duidelijk zijn dat ik mij met dit blog richt op de normale mens die worstelt met overgewicht.

Persoonlijk heb ik een bloedhekel aan diëten dus ik zal mijn cliënten niet snel op een dieet zetten. Ik werk liever met levensstijlverandering, want laten we eerlijk zijn. Hoeveel zin heeft het om kilo’s kwijt te raken om je vervolgens weer vol te proppen met troep? Dat is in mijn ogen hetzelfde als je ramen zemen om er vervolgens een emmer modder tegenaan te gooien.

Om de beginnende afvaller een beetje te helpen heb ik een bescheiden lijst met do’s en don’ts gemaakt die je alvast helpen je levensstijl ietwat te veranderen zodat je vet gaat verliezen zonder dat je het idee hebt dat je streng aan het diëten bent. Klaar? Komt die!

Afvallen: Do’s

Begin met bewegen

Dat is de grootste open deur die er is. Iedereen weet dat ze dat eigenlijk meer moeten doen, en toch gebeurt het niet. Dat heeft met je onderbewust zijn te maken dat graag in de comfortzone blijft zitten. Het vergt discipline, maar probeer elke dag minimaal 30 minuten recreatief te bewegen. Dat kan via een omweg de kinderen van school halen zijn, de hond uitlaten zijn, een stuk gaan fietsen, een mooie wandeling maken om het hoofd te legen of elke dag een rondje joggen op een comfortabel niveau.

Moving

Zoek een sportieve activiteit die je leuk vindt

Ga naast je 30 minuten per dag bewegen ook minimaal 2x per week sporten. En doe dan in vredesnaam iets dat je leuk vindt zodat je het volhoudt. Heb je een hekel aan fietsen? Ga dan niet spinning doen. Haat je voetbal? Enfin, dan weet je wat je niet moet doen. Maar vind je lurken met gewichten op muziek de bom? Ga dan lekker 2x per week Bodypumpen!

Bewaar troep voor in het weekend

We zijn allemaal gek op troep: pizza, cheeseburgers, chips, chocola, M&M’s, noem maar op. Ik ook. Ik ben namelijk ook mens en ook nog eens een enorme zoetekauw. Maar elke dag shit vreten, zorgt er alleen maar voor dat er nog meer vetreserves opgebouwd worden. Ik zeg niet dat je dat nooit meer mag eten, want – verrassing! – dat ga je nooit volhouden. Maar beperk het tot 1, maximaal 2 dagen in de week. Het weekend is daar een ideaal moment voor bij de meeste mensen.

Drink water!

Drink bij elke maaltijd een glas water. Je spijsvertering gebruikt zo’n 9 liter water op een dag, dus dat mag je best aanvullen met een paar liter. Een mooie richtlijn is vijf glazen water per dag. En ja, daar ga je van plassen. Niks mis mee.

Eet 200 gram groenten per dag

Heel veel mensen roepen dat ze veel groenten eten, maar in de praktijk valt dat vies tegen. Wees eens eerlijk en weeg de groenten eens die je eet. Wedden dat het totaal geen 200 gram is? Nu hoef je die 200 gram natuurlijk niet in één keer te eten. Dat kan ook over heel de dag verspreid. Een leuke tip hiervoor is de groentesnack schaal.

Snack groenten

De groentesnack schaal is ideaal als vervanging voor de bak chips of bord toastjes bij de tv in de avonduren. Je neemt allerlei groenten die je lekker vindt. Denk aan waspeentjes, paprika, cherrytomaatjes, komkommer en misschien wel radijsjes en selderij. Vervolgens maak je een lekker dipsausje op basis van echte mayonaise (wat helemaal zo slecht niet is) en het is smullen geblazen! Voordeel. Je kunt je lekker voor de tv volproppen en je bent toch gezond bezig. BAM! Als je interesse hebt in wat lekkere dipsausjes, dan kun je dit aan me vragen via het contactformulier.

Afvallen: Don’ts

Heel veel fruit eten en vruchtensap drinken

Ik hoor het maar al te vaak: “Ja! Ik ga nu veel gezonder leven. Ik neem veel fruit en ben overgestapt op vruchtensap!”.

Tja, als je kilo’s wil aankomen, moet je vooral een shit-load aan fruit tot je gaan nemen. Ja, fruit bevat veel vitamines en dat is goed voor je, maar fruit bevat ook veel fruitsuiker. En hoewel fruitsuiker minder slecht is dan geraffineerde suiker, is het nog steeds suiker. Het is energie die verbrand moet worden en doe je dat niet, dan wordt het opgeslagen als vetreserve.

Wil je vet verbranden/afvallen? Stop met fruit en vervang het door groenten. Die bevatten namelijk ook veel vitamines, mineralen en andere gezonde dingen.

geen fruit

Veel aardappelen, pasta, rijst of brood eten in de avonduren

Heb je niet gesport en weet je dat je na het avondeten gaat bankhangen en niet actief meer gaat worden? Vermijd dan teveel koolhydraten. Deze vind je in aardappelen, brood, rijst en pasta. Koolhydraten leveren energie en als je die niet verbruikt wordt het opgeslagen als…. Je weet het al, vet.

Gesuikerde dranken drinken

Lijkt me vrij duidelijk. Frisdranken zoals cola, sinas, 7-up en vruchtensappen zitten vol met suiker en leveren weinig gezonde voeding op. Ben je gek op frisdrank? Stap dan over op light. Het is even wennen, maar voor je het weet vind je de light variant lekkerder dan de gesuikerde versie. Wel een kleine kanttekening hier: Light-frisdrank bevat veel kunstmatige zoetstoffen. Persoonlijk heb ik daar weinig problemen mee, maar als jij je niet goed voelt bij zoetstoffen als aspartaam, dan gebruik je natuurlijk geen light frisdrank. In dat geval zit er niks anders op de frisdrank te reserveren voor het weekend en doordeweeks water, thee en koffie te drinken.

Bier drinken

Ook dit lijkt me een open deur, maar toch is het voor velen moeilijk. Alcohol, en met name bier, zet aan als een malle. Hoe denk je anders dat al die studenten aan die plofkoppen komen? Of ben ik nu te kort door de bocht? Bewaar dat voor in het weekend.

niet uithongeren

Uithongeren

De grootste fout die een mens kan maken als hij of zij wil afvallen, is zichzelf uithongeren. Hiermee word je dus juist dikker! Je lichaam komt in overlevingsmodus en gaat zo efficiënt mogelijk draaien op zo min mogelijk energie. Daarnaast zal bij flinke activiteit veel energie nodig zijn, en als die niet voor handen is wordt de snelste energiebron ingeschakeld die er is, en dat is helaas niet vet.

Vet is een dieselbrandstof, dus dat duurt even voordat deze op gang komt. Met andere woorden: Het eerste wat het lichaam gaat verbranden bij hoge intensiteit als er geen energie voor handen is, zijn spieren. En spieren verbranden is het allerlaatste wat je wil, omdat dat je passieve vetverbranders zijn. Een logisch gevolg van uithongeren is het jo-jo effect. NOOIT DOEN DUS!

Tot zover de beginners tips voor aankomende afvallers. Mocht je vragen hebben of nog meer advies willen. Je kunt het altijd proberen te vragen via het contact-formulier. Of je laat een reactie achter onder dit blog.

2 thoughts on “Afvallen voor beginners”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *